時田アリソン

時田アリソンTOKITA Alison

時田アリソン

  • 役職:所長
  • 専門:語り物・三味線音楽;東アジアの音楽と近代

コメント

日本固有の音楽文化は,近代日本が西洋音楽を抱擁する傍ら,「伝統」を超えて生き続け変化し続け,今日ではグローバルに話しかける。浄瑠璃,浪花節,ピアノ文化,芸術歌曲,東アジアの音楽と近代に目を向け続けます。よかったらご一緒に。

学歴

1947 オーストラリア・メルボルン生まれ
1969 メルボルン大学(文学部)卒業
1973-1974 パリ大学留学
1978-1979 東京芸術大学留学
1989 モナシュ大学(日本研究学科)博士号(論文博士)
2008 モナシュ大学言語ディプローマ(韓国語)

職歴

1988-2010 モナシュ大学日本研究学科専任講師(2003年より准教授)
1995-2004 モナシュ大学日本研究センター所長
2010-2013 東京工業大学外国語研究教育センター教授
2013

京都市立芸術大学伝統音楽研究センター客員教授

共同研究会「浪花節の語りの音楽様式を見極める」主宰

同志社大学社会学部客員教授
2014 京都市立芸術大学伝統音楽研究センター所長に就任

最終学歴及び学位称号

モナッシュ大学言語ディプローマ(韓国語)

(日本研究学科)博士号

 

業績・研究発表

受賞歴
1993 第6回清栄会奨励賞(研究者部門)
2015 第33回田邊尚雄賞(著書Japanese Singers of Tales (Ashgate 2015))
2016 平成28年度京都新聞大賞「文化学術賞」
研究発表・講演
2013 “The fushi in naniwa-bushi”. International Symposium on Naniwa-bushi: Japan’s Modern Narrative. Tokyo Institute of Technology, May 18-19.
「京山幸枝若の『祐天吉松』(関西節として)」京都市立芸術大学日本伝統音楽研究センタ 共同研究会,6月29日
“Naniwa-bushi: a neo-traditional narrative genre in modern Japan”. 42nd Congress of the International Council for Traditional Music (ICTM), Shanghai Conservatory of Music, July 11-17.
“Orality, textuality and media in naniwa-bushi”. European Association for Japanese Studies (EAJS), First Japan Conference. Kyoto University, September 28-29.
“Musical “contact zones” and musical connectedness of East Asia 1895-1945: piano culture in Shanghai, Seoul and Osaka/Kobe”. International Musicological Society East Asian Regional Association, Second Biennial Conference, 18-20 October, Taipei.
2014 「浪花節の音楽性を考える:フシのあり方」日本伝統音楽研究センター第37階公開講座,堀川音楽高等学校,1月25日
論文・著書等
単著
1999  Kiyomoto-bushi: Narrative Music of the Kabuki Theatre.  Kassel: Baerenreiter. (Studien zur traditionellen Musik Japans, Volume 8.)  ISBN 3-7618-1469-0.
2014  『浪花節のフィールドワーク:大阪天王寺の一心寺門前浪曲寄席および東京浅草の木馬亭を比較して』同志社大学(岡本洋一と共編著)
Japanese Singers of Tales: Ten Centuries of Performed Narrative, Ashgate, Farnham, Surrey. ISBN 978-0-7546-5379-0(刊行予定)
共編著(編集者としてEdited volumes)
2002   『日本の語り物:口頭性・構造・意義』(Japanese musical narratives: orality, structures, meanings), 時田アリソン,薦田治子(共編著)日文研叢書no. 26 (ISSN1346-6585).  ISBN 4-901558-07-02.
2008 The Ashgate Research Companion to Japanese Music, edited by Alison Tokita and David Hughes, Ashgate, Aldershot. (SOAS Musicology Series) ISBN 978-0-7546-5699-9
2010 Complicated Currents: Media flows, soft power and East Asia. Monash ePress, Melbourne, Australia. Available online at: www.epress.monash.edu/cc. ISBN 978-0-9804648-8-7 (pb); 978-0-9804648-9-4 (web) Pages: 244. Co-edited with Daniel Black and Stephen Epstein.
2011  Outside Asia: Japanese and Australian identities and encounters edited by Stephen Alomes, Ross Mouer, Peter Eckersall, Alison Tokita. Japanese Studies Centre, Melbourne. ISBN  978-1-921775-81-9
2013  Music, modernity and locality in prewar Japan: Osaka and beyond edited by Hugh de Ferranti and Alison Tokita. Ashgate Publications, Surrey. ISBN 978-1-4094-1111-6
共著 Book chapters
2010   “Winter Sonata and the politics of memory”. In Complicated currents: Media flows and soft power in East Asia, edited by Black, Daniel; Epstein, Stephen; Tokita, Alison. Melbourne: Monash University ePress. pp. 3.1–3.12. DOI: 10.2104/cc100003.
“Introduction”. Black, Daniel; Epstein, Stephen; Tokita, Alison. In Complicated Currents: Media Flows, Soft Power and East Asia, edited by Black, Daniel; Epstein, Stephen; Tokita, Alison. Melbourne: Monash University ePress. pp. v–xx
“The piano and cultural modernity in East Asia” in Philosophical and Cultural Theories of Music, edited by Eduardo de la Fuente and Peter Murphy, Leiden: Brill Publishers, 221-242
2011  “Intimate encounters: Japanese and Australian marriages”, in Japanese and Australian identity in Asia, edited by Stephen Alomes, Peter Eckersall, Ross Mouer and Alison Tokita. Japanese Studies Centre, Melbourne, 99-115.
2012  “Takarazuka and the musical modan in the Hanshin region 1914-1942”. Re-thinking Japanese modernism. Edited by Roy Starrs. Global Oriental / Brill, 408-427.
「講式にみとめられる即興性の名残」 [Residual orality in kōshiki], in 藤田隆則,上野正昭(編),『歌と語りの言葉とふしの研究』京都市立芸術大学日本伝統音楽研究センター,157-179.
2013 “The piano as a symbol of modernity in the prewar Kansai”, in Music,Modernity and Locality in Prewar Japan: Osaka and Beyond, edited by Hugh de Ferranti and Alison Tokita. Ashgate Publications, Surrey, 93-119.

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